Venndøler i Leeds

I Vennesla er det et 70 talls medlemmer som er lidenskapelig opptatt av fotballklubben Leeds, men dessverre ikke har kunnet komme på kamp hverken i 2020 eller 2021. Venneslaklubben er direkte tilknyttet den engelske fanklubben som egen gruppe. Første offisielle turen gikk tilbake i 1999, og da med Torfinn Omdal som primus motor. Noen av de særs aktive nå er Dag Willy Olsen, Øyvind Øyna, Rune Djupesland og Steinar Skårdal som vi ser på filmsnutten. De to sistnevnte har sammen med andre venndøler også sin egen flis gravert på «golvet.» til monumentet til lagets største sønn Billy Bremner. Når de kommer på tur, står det innelåst en gitar klar til bruk når supporterne skal igang, og den eier Steinar Skårdal, og festen kan begynne. 1.mai helga er en helg de ofte blinker seg ut for å reise på kamp, og her er en snutt fra 2019.

Datering: 2019

Fotograf: Gerd Signe Eieland

Venneslafilm 1960 tallet Del 3
Venneslafilm 1960 tallet Del 3

Siste del av filmene fra 1960 tallet som Olav Strandberg gjennom år samlet stoff til. Bygdehistorie som vi er svært glade for å få lov å dele

Ei bu til Jørdis
Ei bu til Jørdis

Jørdis Hodnemyr ble 13.12.2022 hedret ved å få sitt navn på en julebod i Julegada i Vennesla. Det kom en bred omtale av alt hun har bidradd med gjennom mange tiår. Vi i historielaget hadde foreslått Jørdis med begrunnelse av at hun har vært med siden starten i 1983, flere år i styret og også leder av laget. I 20 år har hun pratet til alle bygdas 3.klasser i programmet fra Ull til klær som vi har filmet tidligere og også ligger i filmarkivet. Vi er stolte av å ha Jørdis med på laget, og legger ut film fra utnevnelsen.

Vennesla historielag 13.november 1986
Vennesla historielag 13.november 1986

Fra tid til annen har historielaget besøk av foredragsholdere andre steder fra denne kvelden på Vigeland Brugs festlokale var det søgnemannen Laurits Repstad som kåserte, og temaet var Spesielle trekk ved kulturlivet i Vennesla i historisk perspektiv.