Ei bu til Jørdis

Jørdis Hodnemyr ble 13.12.2022 hedret ved å få sitt navn på en julebod i Julegada i Vennesla. Det kom en bred omtale av alt hun har bidradd med gjennom mange tiår. Vi i historielaget hadde foreslått Jørdis med begrunnelse av at hun har vært med siden starten i 1983, flere år i styret og også leder av laget. I 20 år har hun pratet til alle bygdas 3.klasser i programmet fra Ull til klær som vi har filmet tidligere og også ligger i filmarkivet. Vi er stolte av å ha Jørdis med på laget, og legger ut film fra utnevnelsen.

Datering: 2022

Fotograf: Øyvind Bakken

Prestegårdsboligen i Vennesla rives
Prestegårdsboligen i Vennesla rives

I desember 2019 ble prestegårdsboligen i Vennesla revet for å gi plass til ny kirke. Boligen ble bygd på 1940 tallet, og enda en bygning i Vennesla er blitt historie.

Venneslafilm 1960 tallet Del 3
Venneslafilm 1960 tallet Del 3

Siste del av filmene fra 1960 tallet som Olav Strandberg gjennom år samlet stoff til. Bygdehistorie som vi er svært glade for å få lov å dele

Besteforeldre i skolen
Besteforeldre i skolen

1980 tallet i Torridal og Vennesla. Fra et skoleprosjekt i Vennesla og Torridal. Laget av Torvald Slettebø på oppdrag for Kirke og undervisningsdepartementet antagelig midt på 1980 tallet. Filmen ble i sin tid vist i beste sendetid på NRK. Torridal historielag har delt denne filmen. Se denne filmen, for her får vi gjensyn med flotte personer som mange av oss kjenner!!