Nils Martinius Justvik i historielaget mars 2023.

Nils Martinius Justvik besøkte Vennesla historielag 30. mars 2023 med tema Fra synd til Guds gave. Konflikten mellom idrett og kristendom med særlig vekt på tida etter 2.verdenskrig. Et interessant tema med en ypperlig forteller. Applausen forsvant under redigeringen, men den var heftig og begeistret.

Datering: 2023

Fotograf: Øyvind Bakken

Se også...
Vigeland hovedgård 150 år.
Se denne filmen ›
Vigeland hovedgård 150 år.

Vigeland hovedgård 150 år 1847 - 1997. Fra restaureringsarbeidet til åpningsfest. I tillegg til at Arne Krogstad var svært aktiv i arbeidet med dette omfattende arbeidet, tok han også film underveis.

Venndøler i Leeds
Venndøler i Leeds

I Vennesla er det et 70 talls medlemmer som er lidenskapelig opptatt av fotballklubben Leeds, men dessverre ikke har kunnet komme på kamp hverken i 2020 eller 2021. Venneslaklubben er direkte tilknyttet den engelske fanklubben som egen gruppe. Første offisielle turen gikk tilbake i 1999, og da med Torfinn Omdal som primus motor. Noen av de særs aktive nå er Dag Willy Olsen, Øyvind Øyna, Rune Djupesland og Steinar Skårdal som vi ser på filmsnutten. De to sistnevnte har sammen med andre venndøler også sin egen flis gravert på «golvet.» til monumentet til lagets største sønn Billy Bremner. Når de kommer på tur, står det innelåst en gitar klar til bruk når supporterne skal igang, og den eier Steinar Skårdal, og festen kan begynne. 1.mai helga er en helg de ofte blinker seg ut for å reise på kamp, og her er en snutt fra 2019.

Muntert gjenhør.
Muntert gjenhør.

Fra Radio Loland. Harry Arntzen og Kåre Hagen i samtale med utflytta venndøl, Einar i Kilan. Utflytta prest Einar Hansen. Et opptak fra 1992