Vennesla historielag på Radio Loland

10.mars 2021, var Kåre Lie og Øyvind Bakken i radiostudio på Radio Loland for å fortelle litt om historielaget, men mest om nettsiden og sidens innhold. For at dere skal slippe kun lyd er det lagt til en del bilder som viser et lite tverrsnitt over det som finnes. For å få info om bildene må du gå inn på nettsiden til historielaget. https://www.venneslahistorielag.org/ Der finner dere bilder, lesestoff, filmer og mye mere. Takk til alle dom har gitt oss bilder, uten dere ingen nettside.

Datering: 2021

Fotograf: Øyvind Bakken

Historien om Liberty av Vennesla.
Historien om Liberty av Vennesla.

Fra vrak til svane. Ungdommens båtprosjekt i Vennesla. Båten ble bygd i Høllen i 1933, og fram til ca 1980 ble den brukt til fiske. I 1982 fant Arne Bang båten som vrak ved Justøya, Kjøpt av Vennesla kommune og brakt til Vennesla. Der ble den restaurert av arbeidsledig ungdom, og i 1987 var den ferdig. Så ble den i flere år brukt som skoleskip for skolene i bygda.

Venneslafilm 1960 tallet del 2
Venneslafilm 1960 tallet del 2

1960 tallet del 2 av Olav Strandbergs store samling av bygdefilmer som vi har fått lov å dele. En stor skatt for alle historieinteresserte.

Besteforeldre i skolen
Besteforeldre i skolen

1980 tallet i Torridal og Vennesla. Fra et skoleprosjekt i Vennesla og Torridal. Laget av Torvald Slettebø på oppdrag for Kirke og undervisningsdepartementet antagelig midt på 1980 tallet. Filmen ble i sin tid vist i beste sendetid på NRK. Torridal historielag har delt denne filmen. Se denne filmen, for her får vi gjensyn med flotte personer som mange av oss kjenner!!