Med jevne mellomrom hentes det inn kåsører utenfra, og en som ofte har besøkt Vennesla er Sturla Ertzeid. Her kåserer han om krigsårene da han besøkte Vennesla historielag 21.februar 1990
Datering: 1990
Fotograf: Arne Krogstad
Arne Krogstad har filmet og satt sammen disse minnene til Vennesla ungdomsskoles feiring av 40 års jubileum i 2005.
Olav K Eivindson forteller om bygda vår, men først en damenes tale fra 1989
Vennesla kulturhus - nytt bibliotek åpnet 29.oktober 2011, mens filmen er fra den store kulturkvelden 4.november samme året.